Tabung Masa Depan

Thursday, December 31, 2009

Al Kisah...

Tak bleh tido pulak memalam begini..dan tetiba pulak teringat kisah masa cuti lepas..so apa lg, buka la blog ni...sesapa nak baca..anda boleh meneruskan pembacaan anda, dan sesiapa yg rasanya dah mengatok, sila la tidur ok...

Al kisahnya, masa cuti, aku mmg tak duduk diam..sbbnya, mstilah kene tolong mak aku berniaga kan..itu WAJIBUN...mak aku berniaga kecil-kecilan je..goreng2..but nice!! i like it..(like sbb dpt duit kalo tolong ye ;p)..yelah..poket pon makin kering, dgn masa tu kena simpan duit sbb plan nk wat kenduri tok engage tu kan..so msti la nak pakai duit..dan disebabkan tu,aku pun terlalu rajin utk tolong mak aku masa tu tanpa disuruh(serius!) maklum, hidup kena berdikari ye...hehehe..

Mak aku mmg pantang la kalo dgr aku nak cutikan..senyum melebar la dia sbb ada org tolong..takpe..tu tgjwb seorg anak(ceh.. ;p)..aku pun sememangnya suka berniaga ni kan..suka sgt berdepan dgn pelanggan yang bermacam-macam ragam.Sekurang-kurangnya aku dpt blaja psikologi..hehehe.. Orang kata, kalo nak jadi usahawan yg berjaya, kita kena bermula dari bawah..so bermulalah bakal jutawan berjaya ini..(nak berangan takpe kot ;p)

dalam suka2 layan pelanggan ni...aku tak nafikan kadang2 ada yg pandang rendah..entah lah..kadang2 aku tak habis fikir dengan mentaliti masyarakat kita..serius!! hina sgt ke menjual di tepi jalan??? mungkin pada pandangan mereka hina kot sbb tak pakai cantik2...tak make up cantik2...dan apa lg la yg cantik2..what ever!! ada aku kesah??? bila berdepan dgn insan2 seperti ni, teringat aku dgn kata2 jutawan senyap, "kita di Malaysia hanya mampu memandang apa yang ada disekitar kita...tanpa 'melihatnya'"..lebih kurang gitu la ayat dia...ada maksud yang tersirat disebalik kata yang kita perlu faham secara mendalam...tp aku salute dgn jutawan senyap ni..Dato Dr Rusly Abdullah atau juga lebih dikenali sbg Chef Li..suka sgt baca buku dia yg bertajuk 'jutawan senyap'..bnyk yg kita dapat belajar..aku mula knal dia ni masa tu sbb kakak aku yg knalkan..dia yg bg aku pinjam buku jutawan senyap tu..

Chef Li ni seorg yg sgt berani..aku rasa korang pun tau kot..al kisahnya,dulu dia ni kerja kat bank..dan dia pelik sbb setiap hari yg dtg kat bank masukkan duit riban2 bukanlah individu yg pakai smart2..tp individu yg pakai 'selekeh2' je..dia pelik sgt2..smpilah dia selidik siapa mereka2 tu..rupanya, mereka tu hanyalah peniaga2 kecil yg berniaga di pasar2 malam, jual ikan, jual sayur, jual mee, jual cendol,jual mcm2 lg benda remeh..

di sebabkan keinginan dia yg membuak2 untuk mencuba, chef li ni beranikan diri letak jawatan dia kat bank tu..masa tu jawatan dia bagus la..aku tak igt pulak sbg apa..lepas dia berhenti kerja, dia berniaga kecil-kecilan menjual roti yang dia buat sendiri di pasar malam..masa tu kawan2 dia yang kat bank semua perli dia sbb bg mereka, chef li ni buat kerja bodoh..n dipendekkan cerita, berkat kesabaran dan kegigihan dia..akhirnya sekarang ni dia salah satu jutawan kat Malaysia ni..jutawan senyap..dah ada satu kolej masakan sendiri pun..kagum betul aku baca kisah dia..

Tp tulah...mcm aku kata td..kata2 Chef Li ada betulnya..org tetap pandang hina pada peniaga2 kecil ni..tp aku tak kisah semua tu..kita cari rezeki halal, tak merompak, tak susahkan org lain..kita berusaha untuk majukan diri sendiri..belajar dari benda2 yg kecil..so..go on jer la..

Satu hari tu..masa aku tengah syok layan org nak beli kueh..tetiba ada sorang kakak ni tegur aku..dia kata..
"Adik..adik ni tak sekolah ke tolong mak buat benda2 macam ni??" dengan pandangan yang semacam kearah aku dia bertanya..
Tindakan refleks aku masa tu hanya...tersenyum.....
Geng yang kakak tu bawak ketawa2 dengar soalan cepumas kakak tu tadi..(kakak tu dtg 2 org)
kawan kakak tu balas balik, "apa la kau ni..ada ke tanya adik tu sekolah ke tak, biar la kat dia.."
"Tak adalah..aku tanya la tgok adik ni kerja mcm ni jek.." aku tersenyum lagi dgn jawapan dia tu.Tp serius masa tu dlm hati aku kata.."mak ai..berlagak gila!!!" Tapi disebabkan dia customer mak aku, aku tetap memaniskan diri dgn menjawab balik..."akak nak kueh apa tadi?"(dengan sgt lemah lembut....)

lepas kakak2 td balik, abah yang rupa-rupanya pasang telinga tanya kat aku,
abah tanye, "nape tak jawab je??"
"malas la.." tu je la jawapan aku..biarlah kakak2 td dengan labu2nye...yg aku pelik..nak kata naik kereta Mercedes tak gak..cuma naik van buruk je kakak2 tu...tp takpe..berfikiran positif ye..mungkin kereta merc dia ada kat bengkel..

Kesimpulan: Sememangnya mentaliti kita..terlalu banyak yang perlu diperbaiki untuk maju kehadapan...Aku jadikan ia sebagai pengajaran untuk diri aku sendiri..

6 comments:

miss faten said...

yesh. that's my sister:DD
anywayy, you go girl.
actually patutnya kakak patut bitaw that kakak yg sibuk nak bertanya itu ini tuh jek kat mana kakak study. biar dorang tercengang skit. huhuw.

pepun, mmg benar pendapat akak yg mentaliti penduduk Malaysia mmg nak tengok luaran semata - mata smpy terlupa yg isi dalam hati itu lebih penting.

ouh tak lupa jugak otak yang dijana itu penting jugak:)

neway, thanx follow:DD

suriya said...

btol tu faten..mentaliti susah nak ubah kan..tak bleh tgok luaran semata2..akak bnyk belajar benda2 mcm ni..hati tu yg penting..

thanks ya bg pendapat...follow tu no hal punye.. :))

ada AKU KESAH?!!! said...

sue nape aku tidak berada disitu!!!!!!!!mula la aku nk jadi ganaz nih kuang ajo nyer mulut gerammmmmmmmmmmmmmmmmmmmnyer aku ko tau sue aku tgh buat donut choc sempat lagi aku berangaan nk jual kat belakang umah aku nih hohoohohoh pas2 bt on9 bisnes bleh dia ckp mcm tuh pada semangat kita yg membara ini adoilaaaaaa gerammmmmmmmmmmmmmmmm

suriya said...

hahahahaha...sabo yan sabo...
ala yan..bnyk dah aku kena lg teruk..
but nebermine..skang aku blm berjaya..
so takpelah... ;)))

ada AKU KESAH?!!! said...

aku gerammmmmmmmmmm sampai mimpi ko taw tak!!! ades kem salam kat ayh n mak ko hahaha

suriya said...

hahahaha..ko nih..jgn biarkan diri anda diselubungi misteri..jeng3..weh!! bila nak hang out sesama ni..aku dah bosan gila babas kat sini..duk bertapa jek..huargh!!!!

Thursday, December 31, 2009

Al Kisah...

Tak bleh tido pulak memalam begini..dan tetiba pulak teringat kisah masa cuti lepas..so apa lg, buka la blog ni...sesapa nak baca..anda boleh meneruskan pembacaan anda, dan sesiapa yg rasanya dah mengatok, sila la tidur ok...

Al kisahnya, masa cuti, aku mmg tak duduk diam..sbbnya, mstilah kene tolong mak aku berniaga kan..itu WAJIBUN...mak aku berniaga kecil-kecilan je..goreng2..but nice!! i like it..(like sbb dpt duit kalo tolong ye ;p)..yelah..poket pon makin kering, dgn masa tu kena simpan duit sbb plan nk wat kenduri tok engage tu kan..so msti la nak pakai duit..dan disebabkan tu,aku pun terlalu rajin utk tolong mak aku masa tu tanpa disuruh(serius!) maklum, hidup kena berdikari ye...hehehe..

Mak aku mmg pantang la kalo dgr aku nak cutikan..senyum melebar la dia sbb ada org tolong..takpe..tu tgjwb seorg anak(ceh.. ;p)..aku pun sememangnya suka berniaga ni kan..suka sgt berdepan dgn pelanggan yang bermacam-macam ragam.Sekurang-kurangnya aku dpt blaja psikologi..hehehe.. Orang kata, kalo nak jadi usahawan yg berjaya, kita kena bermula dari bawah..so bermulalah bakal jutawan berjaya ini..(nak berangan takpe kot ;p)

dalam suka2 layan pelanggan ni...aku tak nafikan kadang2 ada yg pandang rendah..entah lah..kadang2 aku tak habis fikir dengan mentaliti masyarakat kita..serius!! hina sgt ke menjual di tepi jalan??? mungkin pada pandangan mereka hina kot sbb tak pakai cantik2...tak make up cantik2...dan apa lg la yg cantik2..what ever!! ada aku kesah??? bila berdepan dgn insan2 seperti ni, teringat aku dgn kata2 jutawan senyap, "kita di Malaysia hanya mampu memandang apa yang ada disekitar kita...tanpa 'melihatnya'"..lebih kurang gitu la ayat dia...ada maksud yang tersirat disebalik kata yang kita perlu faham secara mendalam...tp aku salute dgn jutawan senyap ni..Dato Dr Rusly Abdullah atau juga lebih dikenali sbg Chef Li..suka sgt baca buku dia yg bertajuk 'jutawan senyap'..bnyk yg kita dapat belajar..aku mula knal dia ni masa tu sbb kakak aku yg knalkan..dia yg bg aku pinjam buku jutawan senyap tu..

Chef Li ni seorg yg sgt berani..aku rasa korang pun tau kot..al kisahnya,dulu dia ni kerja kat bank..dan dia pelik sbb setiap hari yg dtg kat bank masukkan duit riban2 bukanlah individu yg pakai smart2..tp individu yg pakai 'selekeh2' je..dia pelik sgt2..smpilah dia selidik siapa mereka2 tu..rupanya, mereka tu hanyalah peniaga2 kecil yg berniaga di pasar2 malam, jual ikan, jual sayur, jual mee, jual cendol,jual mcm2 lg benda remeh..

di sebabkan keinginan dia yg membuak2 untuk mencuba, chef li ni beranikan diri letak jawatan dia kat bank tu..masa tu jawatan dia bagus la..aku tak igt pulak sbg apa..lepas dia berhenti kerja, dia berniaga kecil-kecilan menjual roti yang dia buat sendiri di pasar malam..masa tu kawan2 dia yang kat bank semua perli dia sbb bg mereka, chef li ni buat kerja bodoh..n dipendekkan cerita, berkat kesabaran dan kegigihan dia..akhirnya sekarang ni dia salah satu jutawan kat Malaysia ni..jutawan senyap..dah ada satu kolej masakan sendiri pun..kagum betul aku baca kisah dia..

Tp tulah...mcm aku kata td..kata2 Chef Li ada betulnya..org tetap pandang hina pada peniaga2 kecil ni..tp aku tak kisah semua tu..kita cari rezeki halal, tak merompak, tak susahkan org lain..kita berusaha untuk majukan diri sendiri..belajar dari benda2 yg kecil..so..go on jer la..

Satu hari tu..masa aku tengah syok layan org nak beli kueh..tetiba ada sorang kakak ni tegur aku..dia kata..
"Adik..adik ni tak sekolah ke tolong mak buat benda2 macam ni??" dengan pandangan yang semacam kearah aku dia bertanya..
Tindakan refleks aku masa tu hanya...tersenyum.....
Geng yang kakak tu bawak ketawa2 dengar soalan cepumas kakak tu tadi..(kakak tu dtg 2 org)
kawan kakak tu balas balik, "apa la kau ni..ada ke tanya adik tu sekolah ke tak, biar la kat dia.."
"Tak adalah..aku tanya la tgok adik ni kerja mcm ni jek.." aku tersenyum lagi dgn jawapan dia tu.Tp serius masa tu dlm hati aku kata.."mak ai..berlagak gila!!!" Tapi disebabkan dia customer mak aku, aku tetap memaniskan diri dgn menjawab balik..."akak nak kueh apa tadi?"(dengan sgt lemah lembut....)

lepas kakak2 td balik, abah yang rupa-rupanya pasang telinga tanya kat aku,
abah tanye, "nape tak jawab je??"
"malas la.." tu je la jawapan aku..biarlah kakak2 td dengan labu2nye...yg aku pelik..nak kata naik kereta Mercedes tak gak..cuma naik van buruk je kakak2 tu...tp takpe..berfikiran positif ye..mungkin kereta merc dia ada kat bengkel..

Kesimpulan: Sememangnya mentaliti kita..terlalu banyak yang perlu diperbaiki untuk maju kehadapan...Aku jadikan ia sebagai pengajaran untuk diri aku sendiri..

6 comments:

miss faten said...

yesh. that's my sister:DD
anywayy, you go girl.
actually patutnya kakak patut bitaw that kakak yg sibuk nak bertanya itu ini tuh jek kat mana kakak study. biar dorang tercengang skit. huhuw.

pepun, mmg benar pendapat akak yg mentaliti penduduk Malaysia mmg nak tengok luaran semata - mata smpy terlupa yg isi dalam hati itu lebih penting.

ouh tak lupa jugak otak yang dijana itu penting jugak:)

neway, thanx follow:DD

suriya said...

btol tu faten..mentaliti susah nak ubah kan..tak bleh tgok luaran semata2..akak bnyk belajar benda2 mcm ni..hati tu yg penting..

thanks ya bg pendapat...follow tu no hal punye.. :))

ada AKU KESAH?!!! said...

sue nape aku tidak berada disitu!!!!!!!!mula la aku nk jadi ganaz nih kuang ajo nyer mulut gerammmmmmmmmmmmmmmmmmmmnyer aku ko tau sue aku tgh buat donut choc sempat lagi aku berangaan nk jual kat belakang umah aku nih hohoohohoh pas2 bt on9 bisnes bleh dia ckp mcm tuh pada semangat kita yg membara ini adoilaaaaaa gerammmmmmmmmmmmmmmmm

suriya said...

hahahahaha...sabo yan sabo...
ala yan..bnyk dah aku kena lg teruk..
but nebermine..skang aku blm berjaya..
so takpelah... ;)))

ada AKU KESAH?!!! said...

aku gerammmmmmmmmmm sampai mimpi ko taw tak!!! ades kem salam kat ayh n mak ko hahaha

suriya said...

hahahaha..ko nih..jgn biarkan diri anda diselubungi misteri..jeng3..weh!! bila nak hang out sesama ni..aku dah bosan gila babas kat sini..duk bertapa jek..huargh!!!!