Tabung Masa Depan

Tuesday, October 20, 2009

Program Anak Angkat

16-18 Oct yang lepas, aku join program Bakti Siswa ke Felda Bukit Rokan Gemencheh N9. Ia adalah anjuran kls Khidmat Masyarakat 2 dimana program ini adalah merupakan simulasi yg kami perlu lakukan. 40% markah dinilai dari program ini. Harap2 kami semua dapat full mark la ye!

Memang have fun la join program ni..kedatangan kami disambut dengan sgt meriah sekali. Siap ada paluan kompang dan persembahan silat lg..Memang terasa cam org 'besar-besar' pulak..hehehe..Walaupun masa kami sampai, hujan turun dgn sgt lebat, tapi kata ketua kampung, sebelum ni Felda Bukit Rokan dah 3 bulan tak hujan. Tapi hari tu, hari jumaat 16 hb, hujan turun dgn sgt lebat. Mungkin ia adalah berkat kerana kedatangan kami semua. Allah turunkan rahmat ke atas bumi Felda Bukit Rokan yg sudah hampir kering kontang kerana bersedia menyambut kedatangan kami dengan ikhlas...Alhamdulillah..


Siap ada main sembur-sembur api lg. Teror betol anak2 Felda Bukit Rokan ni buat persembahan silat.

Selepas itu, kami diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing. Aku, Amy dan Akmal dapat keluarga angkat yang sama. Sebelum ni tak berapa perasan pon muka diorang kat dalam kelas. Maklum..dlm kelas hampir 200 org..tup2 jd adik beradik pulak..tapi takpe..leh je layan diorg ni..Sporting..

Then mlm tu, bermulalah gotong royong kami semua membantu orang kampung membuat persiapan Majlis Jamuan DepaRaya untuk semua penduduk kampung. Malam tu kami semua sediakan buluh untuk bakar lemang esok hari. Sangat teruja untuk belajar cara-cara buat lemang. Maklumlah..keluarga aku tak pernah pon buat lemang..Dan selama ni aku sangat tertanya-tanya macam mana cara nak buat lemang ni..Tapi sekarang aku dah tau la sikit2..ilmu yg sgt berguna..


mula-mula kena ukur daun pisang. Kena cari yg sama panjang ngan buluh. Baru ngam. .


Pastu kepitkan daun pisang dengan batang pisang dan gulungkan dia untuk masukkan dalam buluh. Agak leceh bagi yg baru mencuba..Tapi aku tetap tak putus asa mencuba..

dan akhirnya...



aku berjaya juga memasukkan daun pisang ke 1 batang buluh...hehehe

Pastu aku tolong pulak anyam ketupat untuk dijadikan hiasan dalam dewan memandangkan hanya beberapa orang sahaja yang pandai anyam ketupat. Aku tak suka anyam ketupat guna reben ni sebab dia licin dan sangat sukar untuk mengawalnya. Kalau ikutkan, aku boleh tolong anyam ketupat bawang, ketupat cinta dan ketupat sate. Tapi disebabkan sgt sakit hati ngan reben tu, aku mampu siapkan 3 ketupat bawang dan 1 ketupat sate sahaja. Ramai yang minta tolong ajar cara-cara menganyam ketupat tapi aku syorkan kalau nak belajar anyam ketupat, gunalah daun kelapa yang sebenar. Lebih mudah.


bersama ketupat yg aku terdaya buat..huhuhu

Esoknya, kami tolong macam-macam, dari masukkan pulut dlm lemang, bakar lemang,macam2 la..korang layan jer la gambar yek..maleh da nak taip..hehehe


sesi perah santan beramai-ramai..Erm..sedapnye lah ai...ekekeke


Aku pon tolong perah juga. Kompom! santan yang ni paling sedap!


Antara mereka yg membanting tulang memerah santan...

pastu masukkan pulut dalam lemang..sekali dengan santan..sedap3!




Kat luar..yg lain sibuk hidupkan api untuk bakar si lemang..


Bila api dah marak, bermulalah sesi membakar lemang. Sangat tabah sesiapa yang bersedia untuk meletakkan lemang di sebelah unggun api ni. Hawanya sangat panas!rasanya macam nak terbakar kulit muka.




Aku ni pun tabah jgk utk berada di samping lemang2 yg sedang dibakar semata2 utk ambil gambar. Ok la kan? hehehe..


Mereka2 di luar sgt tabah membakar lemang sehingga ke akhirnya... ;p


Tolong potong buah pulak..


Merahnye tembikai tu..Terasa lapar lak tetiba...ui...

Petangnya...



Tara....ni la dia lomang yg dah siap di masak..tinggal nak kopek buluh ni jek..Huh..sangat loteh nak menyiapkan lomang ni..Sekejap lg Jamuan Hari Raya..so lemang2 ni perlu dipotong2..




Antara mereka yg begitu tabah mengopek buluh lemang. Berkali-kali mencuba dan diajar oleh beberapa sifu (penduduk kg) akhirnya mereka berjaya..syabas diucapkan...


Lemang dah siap di potong...akhirnya kami berjaya menyahut cabaran membuat lemang hingga siap! hehehe...



Semasa menunggu kehadiran penduduk kg,sempat lagi tolong kelim karipap sebelum jamuan bermula...Segala hidangan untuk hari tu dimasak trus di situ jugak...dari lemang, rendang, sate smpailah ke kuih muih..sgt fresh dan sdap skali!



Bermulah beraya bersama penduduk kg..Ini antara kawan-kawan yg bertungkus lumus menjayakan program ni...

Malamnya..adalah malam perasmian..tapi aku takde pon ambil gambar. Mood tak baik utk mlm ni..lupakan...

Esoknya..kami beramai-ramai gotong royong untuk berbakti dengan penduduk kg. Kami dibahagikan untuk menolong ke rumah2 yg akan mengadakan majlis kenduri kahwin dan kenduri arwah. Aku menolong di rumah kenduri arwah...



Banyak lagi sebenarnya aktiviti yg kami lakukan..tapi hanya ini yg mampu di snap..


sebelum berpisah, sempat juga mengabadikan kenangan bersama mak dan ayah..En Zulkhifli Bin Idrus dan Puan Zaimah Binti Latif..sob3...


juga bersama adik2 terchenta...sob3..


Kesian tengok mak menangis. Sedih jek... (T_T) Ayah maintain cool...hehehe


Bersama adik yg baru..


Dan akhirnya perpisahan itu terjadi jua..Sedih meninggalkan Felda Bukit Rokan. InsyaAllah panjang umur kita berjumpa lagi ye..Buat Mak dan Ayah..terima kasih kerana melayan kami dengan baik sekali..

Apa pun, kenangan mengadakan program ini pasti tidak akan dapat dilupakan buat selama-lamanya..Walaupun penat dengan jadual yg sgt padat, tapi kami betul2 hepy..Terima kasih kawan2 kerana kerjasama ini...

*gambar2 ini hanya di tangkap menggunakan kamera hp k800i. jadi kualitinya tidaklah secanggih kamera Saiful Nang si photographer profesional..harap maklum..

1 comment:

PRINCESS CASTELLO said...

yg penting pict huda ade~~
hehe

Tuesday, October 20, 2009

Program Anak Angkat

16-18 Oct yang lepas, aku join program Bakti Siswa ke Felda Bukit Rokan Gemencheh N9. Ia adalah anjuran kls Khidmat Masyarakat 2 dimana program ini adalah merupakan simulasi yg kami perlu lakukan. 40% markah dinilai dari program ini. Harap2 kami semua dapat full mark la ye!

Memang have fun la join program ni..kedatangan kami disambut dengan sgt meriah sekali. Siap ada paluan kompang dan persembahan silat lg..Memang terasa cam org 'besar-besar' pulak..hehehe..Walaupun masa kami sampai, hujan turun dgn sgt lebat, tapi kata ketua kampung, sebelum ni Felda Bukit Rokan dah 3 bulan tak hujan. Tapi hari tu, hari jumaat 16 hb, hujan turun dgn sgt lebat. Mungkin ia adalah berkat kerana kedatangan kami semua. Allah turunkan rahmat ke atas bumi Felda Bukit Rokan yg sudah hampir kering kontang kerana bersedia menyambut kedatangan kami dengan ikhlas...Alhamdulillah..


Siap ada main sembur-sembur api lg. Teror betol anak2 Felda Bukit Rokan ni buat persembahan silat.

Selepas itu, kami diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing. Aku, Amy dan Akmal dapat keluarga angkat yang sama. Sebelum ni tak berapa perasan pon muka diorang kat dalam kelas. Maklum..dlm kelas hampir 200 org..tup2 jd adik beradik pulak..tapi takpe..leh je layan diorg ni..Sporting..

Then mlm tu, bermulalah gotong royong kami semua membantu orang kampung membuat persiapan Majlis Jamuan DepaRaya untuk semua penduduk kampung. Malam tu kami semua sediakan buluh untuk bakar lemang esok hari. Sangat teruja untuk belajar cara-cara buat lemang. Maklumlah..keluarga aku tak pernah pon buat lemang..Dan selama ni aku sangat tertanya-tanya macam mana cara nak buat lemang ni..Tapi sekarang aku dah tau la sikit2..ilmu yg sgt berguna..


mula-mula kena ukur daun pisang. Kena cari yg sama panjang ngan buluh. Baru ngam. .


Pastu kepitkan daun pisang dengan batang pisang dan gulungkan dia untuk masukkan dalam buluh. Agak leceh bagi yg baru mencuba..Tapi aku tetap tak putus asa mencuba..

dan akhirnya...



aku berjaya juga memasukkan daun pisang ke 1 batang buluh...hehehe

Pastu aku tolong pulak anyam ketupat untuk dijadikan hiasan dalam dewan memandangkan hanya beberapa orang sahaja yang pandai anyam ketupat. Aku tak suka anyam ketupat guna reben ni sebab dia licin dan sangat sukar untuk mengawalnya. Kalau ikutkan, aku boleh tolong anyam ketupat bawang, ketupat cinta dan ketupat sate. Tapi disebabkan sgt sakit hati ngan reben tu, aku mampu siapkan 3 ketupat bawang dan 1 ketupat sate sahaja. Ramai yang minta tolong ajar cara-cara menganyam ketupat tapi aku syorkan kalau nak belajar anyam ketupat, gunalah daun kelapa yang sebenar. Lebih mudah.


bersama ketupat yg aku terdaya buat..huhuhu

Esoknya, kami tolong macam-macam, dari masukkan pulut dlm lemang, bakar lemang,macam2 la..korang layan jer la gambar yek..maleh da nak taip..hehehe


sesi perah santan beramai-ramai..Erm..sedapnye lah ai...ekekeke


Aku pon tolong perah juga. Kompom! santan yang ni paling sedap!


Antara mereka yg membanting tulang memerah santan...

pastu masukkan pulut dalam lemang..sekali dengan santan..sedap3!




Kat luar..yg lain sibuk hidupkan api untuk bakar si lemang..


Bila api dah marak, bermulalah sesi membakar lemang. Sangat tabah sesiapa yang bersedia untuk meletakkan lemang di sebelah unggun api ni. Hawanya sangat panas!rasanya macam nak terbakar kulit muka.




Aku ni pun tabah jgk utk berada di samping lemang2 yg sedang dibakar semata2 utk ambil gambar. Ok la kan? hehehe..


Mereka2 di luar sgt tabah membakar lemang sehingga ke akhirnya... ;p


Tolong potong buah pulak..


Merahnye tembikai tu..Terasa lapar lak tetiba...ui...

Petangnya...



Tara....ni la dia lomang yg dah siap di masak..tinggal nak kopek buluh ni jek..Huh..sangat loteh nak menyiapkan lomang ni..Sekejap lg Jamuan Hari Raya..so lemang2 ni perlu dipotong2..




Antara mereka yg begitu tabah mengopek buluh lemang. Berkali-kali mencuba dan diajar oleh beberapa sifu (penduduk kg) akhirnya mereka berjaya..syabas diucapkan...


Lemang dah siap di potong...akhirnya kami berjaya menyahut cabaran membuat lemang hingga siap! hehehe...



Semasa menunggu kehadiran penduduk kg,sempat lagi tolong kelim karipap sebelum jamuan bermula...Segala hidangan untuk hari tu dimasak trus di situ jugak...dari lemang, rendang, sate smpailah ke kuih muih..sgt fresh dan sdap skali!



Bermulah beraya bersama penduduk kg..Ini antara kawan-kawan yg bertungkus lumus menjayakan program ni...

Malamnya..adalah malam perasmian..tapi aku takde pon ambil gambar. Mood tak baik utk mlm ni..lupakan...

Esoknya..kami beramai-ramai gotong royong untuk berbakti dengan penduduk kg. Kami dibahagikan untuk menolong ke rumah2 yg akan mengadakan majlis kenduri kahwin dan kenduri arwah. Aku menolong di rumah kenduri arwah...



Banyak lagi sebenarnya aktiviti yg kami lakukan..tapi hanya ini yg mampu di snap..


sebelum berpisah, sempat juga mengabadikan kenangan bersama mak dan ayah..En Zulkhifli Bin Idrus dan Puan Zaimah Binti Latif..sob3...


juga bersama adik2 terchenta...sob3..


Kesian tengok mak menangis. Sedih jek... (T_T) Ayah maintain cool...hehehe


Bersama adik yg baru..


Dan akhirnya perpisahan itu terjadi jua..Sedih meninggalkan Felda Bukit Rokan. InsyaAllah panjang umur kita berjumpa lagi ye..Buat Mak dan Ayah..terima kasih kerana melayan kami dengan baik sekali..

Apa pun, kenangan mengadakan program ini pasti tidak akan dapat dilupakan buat selama-lamanya..Walaupun penat dengan jadual yg sgt padat, tapi kami betul2 hepy..Terima kasih kawan2 kerana kerjasama ini...

*gambar2 ini hanya di tangkap menggunakan kamera hp k800i. jadi kualitinya tidaklah secanggih kamera Saiful Nang si photographer profesional..harap maklum..

1 comment:

PRINCESS CASTELLO said...

yg penting pict huda ade~~
hehe